donderdag 14 maart 2013

Loewie gaat op ontdekkingsreis

7. Lodewijk geraakt het noorden niet kwijt en ziet sterretjes

Hoe lang zat hij al op dit karveel? Hij leek wel in een droom te zijn aanbeland. Loewie keek naar de uitgestrekte zee en haalde opgelucht adem. Ze hadden net geen schipbreuk geleden. Rond het schip sprongen de dolfijnen.
Loewie dacht weer aan die dag in augustus. In een rijkelijk aangeklede kamer stond een tafel met de lekkerste dingen. Pasteien, vruchten en amandelkoeken lagen op tinnen schotels. Naast hem zat een jongen net zo deftig gekleed als hijzelf. Hij trok aan de mouw van zijn vader. ‘Toe vader, mag mijn vriend Lodewijk mee? Dan is er toch iemand van mijn leeftijd bij! Hij wil ook graag zeevaarder worden.'

Ik? Dacht Loewie. Geen sprake van! Ik wil tekenaar worden. Maar hij kreeg de kans niet om te antwoorden. De man aan het hoofd van de tafel bekeek Loewie aandachtig en antwoordde.

‘Diego, je vriend mag mee als hij bewijst dat hij slim genoeg is.' Loewie herkende de man. Jeetje, het was Christoffel Columbus! De voorbije zomer had zijn vader een beeld aangewezen toen ze op vakantie waren in Spanje. Precies hetzelfde hoofd en dezelfde mantel. Columbus nam een ongepeld ei van de schaal en toonde het.

‘Kan iemand me vertellen, hoe ik dit ei kan laten rechtstaan zonder dat het omvalt?' Er viel eenstilte aan de tafel. Iedereen zocht een oplossing, maar niemand wist het. Loewie herinnerde zich dit raadsel uit een spelletjesboek en hij antwoordde: ‘Dat is poepsimpel... Ik zal het u tonen.'Hij tikte het bolle gedeelte van het hardgekookte ei op de tafel zodat het een deuk kreeg en hijzette het ei recht op de geblutste kant. De gasten aan de tafel gromden een beetje dat het niet eerlijk was, maar Columbus glimlachte.

‘Lodewijk, jij hebt bewezen dat je snugger bent. Vaak ligt de oplossing vlak voor onze neus. Je mag mee met Diego en ik zal jullie leren kaartlezen en het kompas gebruiken. We varen volgende week uit met de Nina, de Pinta en de Santa Maria. Ik wil Indië ontdekken.'

Loewie wist niet of hij blij moest zijn of niet. Het liefst wilde hij gewoon terug naar de bib van zijn opa, waar Janne zat te wachten. Maar hij kon niet weg, hij zat gevangen in het boek dat hij tot het einde moest uitlezen. Een boek vol gevaren. Een boek met andere tijden en andere werelden. Hij kon alleen door een raadsel op te lossen van dit schip af geraken.

Zoals beloofd leerde Columbus hen het kaartlezen. Diego keek verwonderd naar de rol Perkament die werd uitgerold en waarop de werelddelen stonden aangeduid. Loewie had nog nooit een kaart bestudeerd. Sinds zijn vader een GPS had in de wagen, bleef de kaart in het handschoenkastje. Ze leerden ook hoe het kompas werkte. Het ding leek op een antieke klok met middenin een soort stervorm getekend. Columbus vertelde over de wijzers en de stand van de zon en de sterren, maar Loewie begreep er maar de helft van.

Diego leek er niets van te begrijpen. Columbus glimlachte, legde een doek over het kompas, en zei: ‘Zo jongens, ik ga even naar de kombuis. Jullie moeten ondertussen een raadsel oplossen. Hoe kan ik naar het Noorden varen als het kompas stuk is? Dit heb ik ooit meegemaakt en na lang zoeken vonden we de oplossing.' Hij verliet de kamer.

Loewie herinnerde zich vaag iets over een zelfgemaakt kompas toen hij op kamp was met de scouts, maar hoe werkte dit ook alweer? Hij draaide aan de amulet.

Deze keer moest hij niet lang wachten. Zijn zus vond het antwoord vlug. Diego keek een beetje schuw naar de lichtende amulet. Hij vond zijn vriend Lodewijk soms wel een beetje vreemd.

Even later kwam Columbus terug binnen: ‘Zo, weten jullie hoe ik in het Noorden geraak zonder kompas?' Loewie knikte trots. ‘Heer, om een kompas te maken neem ik een naald en wrijf hem enkele keren over een magneetsteen zodat hij magnetisch wordt. In een schaaltje water, leg ik een rond en ingevet stukje perkamentpapier. De magnetische naald wordt daarop gelegd. De ene kant zal naar het Noorden wijzen en de andere kant naar het Zuiden. Dan steek ik mijn hoofd door de patrijspoort en kijk 's middags waar de zon staat. De naald zal nu met één kant naar de zon wijzen, het zuiden en zo weet ik ook waar de noordkant is. 's Nachts zal de poolster mij het Noorden aanwijzen.'

Diego luisterde met open mond naar Loewie. ‘Jij bent een tovenaarsleerling!' fluisterde hij verbaasd. Ook Columbus keek verwonderd. ‘Lodewijk, voor een negenjarige weet jij echt wel veel. Wie heeft je dit geleerd? Ben jij een helderziende?' Diego staarde naar Loewie alsof hij een geest was.

‘Hout in zicht! Hout in zicht!' De stem van een zeevaarder bracht Columbus terug met beide benen op de grond. Iedereen snelde naar het voorsteven, Columbus aan kop. In het water dreven bamboeachtige stokken. Dit betekende dat er vasteland in de buurt was. Toen de mist was opgetrokken zagen ze het strand en de hoge palmbomen. Met sloepen gingen ze aan land. Loewie en Diego zaten bij Columbus in de sloep. Ze hadden nog maar nauwelijks enkele voeten op het strand gezet of naakte mannen, met een veer op hun hoofd, kwamen hen tegemoet gelopen.

Columbus opende zijn beide armen, liet zich op zijn knieën zakken en kuste de grond. ‘Ik heb Indië ontdekt!!!' riep hij ontroerd. Diego keek trots naar zijn vader. ‘Mijn vader is de beste zeevaarder ooit.'

Loewie boog zich naar hem toe en fluisterde in zijn oor: ‘Je vader heeft het mis. Dit is niet Indië. Dit is Amerika. En hij zal van hier tomaten, paprika, aardappelen, maïs, katoen en tabak meenemen.' Diego keek Loewie boos aan: ‘Stop met mijn vader te beledigen! En jouw rare tovenaarswoorden zoals totamen, jamis, kakoen, kabak en al die andere gekke klanken wil ik niet meer horen. Wat voor iemand ben jij eigenlijk? Ga uit mijn buurt of ik...'

De vuist van Diego schoot uit. Boink! Tegen Loewie's oog. Er verschenen sterretjes om zijn hoofd. En toen lichtte de amulet op...

OPDRACHT

Je gaat drie maanden op ontdekkingsreis. Wat neem je mee? Je mag iemand meenemen, wie neem je mee?

Het antwoord op deze vraag kun je sturen naar bibliotheek@zwevegem.be. Je kunt het ook posten op onze facebookpagina of reageren op dit blogbericht en ons zo je antwoord bezorgen.

Zo meteen nog afleveringen 8 en 9.
Je kunt het verhaal van Loewie en de opdrachten ook volgen op de website van de bib.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten