vrijdag 5 september 2014

Dichter Gerrit Kouwenaar overleden.

De dichter Gerrit Kouwenaar is overleden. Je vindt enkele bundels van hem in onze collectie. Hij was een Vijftiger, maar voor meer over zijn leven en werk verwijzen we je graag naar de website cobra.be.

Een dichter eer je het beste met een voorbeeld uit zijn oeuvre, en naar onze bescheiden mening doet het onderstaande gedicht de dichter alle eer aan.

        Ik heb nooit naar iets anders getracht dan dit:
        het
zacht maken van stenen
        het vuur maken uit water
        het regen maken uit dorst
        ondertussen beet de kou mij
        was de zon een dag vol wespen
        was het brood zout of zoet
        en de nacht zwart naar behoren
        of wit van onwetendheid

        soms verwarde ik mij met mijn schaduw
        zoals men het woord met het woord kan verwarren
        het karkas met het lichaam
        vaak waren de dag en de nacht eender gekleurd
        en zonder tranen, en doof

        maar nooit iets anders dan dit:
        het zacht maken van stenen
        het vuur maken uit water
        het regen maken uit dorst

        het regent ik drink ik heb dorst.

        Gerrit Kouwenaar (1923-2014)


Gerrit Kouwenaar (1923-2014)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten